Den Haag maakt ruimte voor nieuwe hotelplannen

11 April 2025, 13:28 uur
Den Haag & Regio
mainImage
Chantal Arnts

Den Haag wist zich van alle Europese steden het snelst economisch te herstellen na de coronapandemie en die groei zet door. In 2024 waren er ruim 2,9 miljoen overnachtingen in Den Haag – een stijging van 74 procent ten opzichte van 2019. Den Haag is daarmee de tweede toeristenstad van Nederland. Deze groei betekent niet alleen meer bezoekers, maar ook een aanzienlijke economische impuls. Jaarlijks besteden bezoekers ruim 650 miljoen euro in de stad, wat bijdraagt aan een breed aanbod van winkels, horeca, attracties en cultuur. 

De afgelopen jaren is sterk ingezet op het aantrekken van bezoekers buiten het hoogseizoen. Campagnes als Have a Royal Winter en Royal September hebben geleid tot forse stijgingen in hotelovernachtingen: respectievelijk 49 procent in november en december, en 42 procent rond Prinsjesdag, vergeleken met 2019. Vooral het aantal bezoekers uit Duitsland, België, Frankrijk en Spanje groeide flink. 

Ook de Haagse hotelmarkt profiteert van de groei in bezoekers en heeft zich grotendeels hersteld na de coronacrisis. Met een gemiddelde kamerbezetting van 71 procent in de afgelopen twee jaar – nagenoeg gelijk aan 2019 – is dit opvallend, gezien het aanbod sinds 2019 met 5.563 bedden is uitgebreid. Het college van burgemeester en wethouders stelt daarom voor de huidige rem op nieuwe hotels iets los te laten en de planvoorraad naar 1.400 kamers te verhogen. Dit biedt ruimte voor kwalitatieve groei en vernieuwende initiatieven zoals de herontwikkeling van de Pier.

Welvaart en welzijn

"We zijn trots op de resultaten die wij samen bereikt hebben; samen met de gemeente en natuurlijk samen met onze partners in de stad. Met elkaar zetten we Den Haag op de kaart", zegt Marco Esser, directeur van The Hague & Partners. "Nu is het zaak om niet op onze lauweren te gaan rusten, maar te kijken hoe we de gezonde groei kunnen voortzetten. Door de stad nog aantrekkelijker te maken voor zakelijke evenementen en congressen, ons gastvrij op te stellen voor nieuwe bedrijven en met inspirerende campagnes bezoekers vanuit de regio tot over de landsgrenzen Den Haag te laten ontdekken. Dat alles voor welvaart en welzijn voor de inwoners van onze mooie stad."